Twórcą teorii integracji sensorycznej jest A. J. Ayres, psycholog i terapeuta zajęciowy, pracownik naukowy na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. J. Ayres podkreśla, że kiedy wszystkie systemy sensoryczne i procesy integracyjne przebiegają prawidłowo i kiedy wrażenia są sprawnie organizowane na odpowiednich poziomach systemu nerwowego, to rozwój ruchowy, emocjonalny i poznawczy dziecka dokonuje się bez zakłóceń. Gdy jednak dochodzi do zakłóceń procesów integracyjnych, pojawiają się różne dysfunkcje w procesach percepcyjnych i ruchowych oraz w zachowaniu.
Jeśli integracja zmysłowa nie przebiega prawidłowo następują odstępstwa i opóźnienia w rozwoju funkcji związanych z pracą i współpracą poszczególnych zmysłów. Najczęściej zaburzenia te dotyczą niedostatecznej integracji w zakresie zmysłów bazowych (bliższych): propriocepcji, dotyku, zmysłu równowagi.
Jednak zdarza się iż problemy obejmują jedynie zmysły „dalsze”: węch, smak, wzrok, słuch.
Jeżeli Twoje dziecko:
- jest nadwrażliwe na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- ma zbyt małą wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- ma zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności
- ma problemy z koordynacją
- pojawiają się opóźnienia w rozwoju mowy lub zdolności językowych
- ma opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (mała i duża motoryka)
- ma problemy z nauką
- pojawia się u niego niska samoocena
- ma kłopoty z dobrą organizacją
- pojawiają się u niego kłopoty z zachowaniem